Rzecznik Praw Kursanta podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów kandydatów na kierowców i kierowców. Natomiast w sprawach indywidualnych, w tym konfliktach pomiędzy klientami ośrodków szkolenia, doskonalenia i egzaminowania, świadczy pomoc prawną oraz w razie potrzeby mediację między stronami.
Do zadań Rzecznika Praw Kursanta należy:
- poradnictwo konsumenckie i udzielanie informacji prawnej w zakresie ochrony interesów kandydatów na kierowców i kierowców będących kandydatami na kierowców innych kategorii,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa w zakresie szkolenia i egzaminowania,
- występowanie do przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i ośrodki doskonalenia techniki jazdy w sprawach ochrony praw i interesów ich klientów,
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Starostwami Powiatowymi, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi w sprawie ochrony praw kursantów,
- wytaczanie powództwa na rzecz kursantów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.