Uważaj na zdawalność

Zdawalność, to bardzo popularne, jednak dość słabe narzędzie oceny ośrodka szkolenia kierowców.
Większość wydziałów komunikacji publikuje wyniki zdawalności szkół jazdy na swoich stronach, czasem robią to ośrodki egzaminowania jak również te OSK, które osiągają wysoki wyniki.
Ale aby nie wpaść w pułapkę nieprawidłowego zrozumienia tego parametru warto poznać go bliżej:
 
Zdawalność, jaką publikuje urząd wskazuje ile egzaminów z pośród wszystkich przeprowadzonych kandydatom danej szkoły jazdy, zostało złożonych wynikiem pozytywnym. Niestety ten parametr nie określa za którym razem egzamin został zdany. I tu jest problem największy.
Jeżeli weźmiemy szkołę, która w danym okresie „wypościła z pod swoich skrzydeł” 5 osób, i 4 z nich zdały egzamin państwowy za pierwszym razem, to pewnie można uznać, że nauka w tej szkole jest bardzo skuteczna. To prawda, przecież aż 80% kursantów tej szkoły zdało egzamin za pierwszym razem! Piękny wynik, ale… ta jedna osoba, mogła mieć jakieś większe problemy, może większy stres, problemy zdrowotne, które spowodowały jakieś dłuższe przerwy między egzaminami itd.. po prostu gorszy dzień.. i zdała egzamin dopiero za szóstym razem. % podejść to wcale nie jest tak bardzo nietypowy wynik. Jaki to jednak będzie miało skutek dla wyników zdawalności OSK? Fatalny!
Zdawalność tego OSK wyniesie tylko 50%. Jak uważasz, czy to rzetelna informacja? 80% zdało za pierwszym podejściem, jednemu kursantowi nie szło i wynik zdawalności spada „na łeb, na szyję”.
 

center 

 



Często tez poruszany jest temat wysokiej zdawalności w małych szkołach jazdy. Są ludzie, którzy twierdzą, że wysoka zdawalność małe szkoły jazdy nie jest porównywalna do zdawalności dużej szkoły jazdy, gdzie jest ponad 100 czy 200 kursantów. Ale czy to prawda?  Stanowczo nie! Mała szkoła, ma znacznie trudniej niż duża, i osiągnięcie przez nią powtarzalnego, wysokiego wyniku zdawalności jest nawet trudniejsze. Oto uzasadnienie: Kurs nauki jazdy, w szczególności w zakresie części praktycznej, bo ta zdawalność jest dla kursantów najistotniejsza, jest realizowany w trybie jeden na jeden, czyli instruktor pracuje z kursantem sam na sam. Poświęca mu zgodnie z programem tyle samo godzin pracy w małej szkole jazdy co w dużej szkole jazdy. Oczywiście w przypadku małej liczby kursantów w szkole jazdy wpływ każdego jednego wyniku egzaminu na ogólną statystykę jest bardzo duży i należy z troszkę większą ostrożnością patrzyć na takie wyniki w porównaniu do OSK, gdzie jest duża liczba kursantów. Tak jeden czy dwóch bardzo słabo przygotowanych kursantów nie wpływa znacząco na wynik. Jeżeli zatem w dużym OSK wyniki są niższe od średniej całego WORD, to z pewnością proces szkolenia nie jest zbyt skuteczny. 
 

 

(wartości w tabeli są przykładowe i mogą różnić się dla OSK w zależności od lokalizacji lub oferty)
W tabeli określono minimalny czas szkolenia kat.B
 
WNIOSKI:
 
  1. Czas poświęcony na szkolenie kursanta jest IDENTYCZNY bez względu na liczbę kursantów w szkoleni jazdy, zatem nie można mówić, że w dużej szkole trudniej jest osiągnąć dobre wyniki, skoro szanse są równe.
     
  2. Budżet na wynagrodzenia instruktorów w dużej szkole jest znacznie większy, przez co OSK może pozwolić sobie na zatrudnienie lepszych instruktorów.
     
  3. Właściciel w dużym OSK najczęściej „żyje” z pracy instruktorów, czyli zmniejsza budżet na ich wynagrodzenia. W małym, pracuje sam na sukces swojego OSK.
  Jak zatem wybrać szkołę jazdy, skoro zdawalność tak słabo pomaga?  Tu opisaliśmy szerzej co zrobić aby dobrze wybrać szkołę jazdy.
 

Europejska Karta
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Projekty fundacji

Projekty fundacji

Media

Media
Supercomp - Grupa IT

Projekt i wykonanie Supercomp.pl   |   Copyright 2014 Wszystkie prawa zastrzeżone