Egzaminy państwowe w szkołach i porządne buty na motocykl. Zmiany w Rozporządzeniu w sprawie egzaminowania
Projektowane przepisy zawierają szereg zmian dostosowujących do zmian ustawowych i korygujących dotychczasowy stan prawny.
1. Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami tj. od dnia 19 stycznia 2013 r. karta motorowerowa została zastąpiona przez prawo jazdy kategorii AM. System uzyskiwania tego uprawnienia został zunifikowany z systemem uzyskiwania pozostałych kategorii prawa jazdy (szkolenie w ośrodku szkolenia kierowców, badanie lekarskie, egzamin w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego), co spowodowało znaczący wzrost kosztów uzyskania tego uprawnienia. Dotychczas kartę motorowerową młodzi ludzie uzyskiwali w swojej szkole, bez obowiązkowego
szkolenia i badania po zdaniu prostego egzaminu. Kartę wydawał dyrektor szkoły nieodpłatnie. Takich kart wydawano co najmniej kilka tysięcy w skali roku. Po wejściu w życie zmiany przepisów (narzuconej dyrektywą 2006/126/WE w sprawie praw jazdy) młodzież przestała mieć możliwość uzyskania tego uprawnienia, a sam egzamin stał się bardzo trudny. W szczególności należy wskazać kłopoty z realizacją części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym (zbyt dużo zadań, i zbyt duże ryzyko ich wykonania). Mając to na uwadze, oraz wskazanie dyrektywy 2006/126/WE, że części praktycznej
egzaminu dla motorowerzystów w ogóle może nie być, w przepisach § 9, § 24, § 25 projektu rozporządzenia wprowadzono szereg zmian pozwalających na zorganizowanie egzaminu dla kategorii AM prawa jazdy przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego poza ich siedzibami np. tak jak poprzednio w szkołach do których uczęszczają kandydaci na kierowców. Wskazano także, że zadania egzaminacyjne oraz trasa egzaminacyjna będą dobierane na miejscu przez egzaminatora w zależności od infrastruktury dostępnej w miejscu egzaminowania. Dodatkowo skrócono też minimalny czas trwania części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym do 10 min. W ocenie resortu takie rozwiązanie powinno pozwolić na znacznie łatwiejszy dostęp do uprawnień do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kategorii AM i zlikwidowanie patologii polegającej na kierowaniu przez tych młodych ludzi pojazdami bez wymaganych uprawnień.
Poprawiono także szereg przepisów dotyczących wymagań stosowanych na egzaminie państwowym w tym między innymi poprawiono przepis § 13 ust. 1 pkt 3 lit. a dotychczasowego rozporządzenia, który zawężał wymaganie dotyczące obuwia stosowanego przez motocyklistów wyłącznie do butów wiązanych nie dając możliwości przystępowania do egzaminu w butach typowo motocyklowych zapinanych na klamry czy suwak. Dokonano także korekty zadania egzaminacyjnego "Slalom Wolny" poprzez jego podzielenie na dwa zadania "Slalom wolny" i "Jazda po łukach w kształcie cyfry
8". Rozwiązanie to jest bardziej przyjazne dla osób egzaminowanych i jednocześnie daje WORD lepszą możliwość organizacji placu manewrowego.
Tyle z uzasadnienia Resortu. Cieszy nas, że rozwiązują się tak podstawowe problemy a i młodzi ludzie zyskają mozliwosć prostszego dostępu do zdobywania uprawnień. Oby tylko to uproszczenie nie niosło za sobą obniżenia kwalifikacji kandydata, który zdaje egzamin na swoje pierwsze prawo jazdy.